Thursday, September 29, 2005

E-post till journalist på Sydsvenskan

Enligt Sydsvenskans Andreas Ekström ska Bengt Ohlsson ha sagt om årets Bokmässa:

"Eftersom det är första gången jag åker dit så känns det lite som att åka på kollo. Så jag vete fan, jag känner mig lite utanför redan från början."
Det finns som bekant inget uttryck som lyder "jag vete fan", och därför skickade jag mejlet nedan till Ekström. Jag hoppas att jag har lyckats klargöra sammanhangen för honom.

Hej Andreas,

Angående din artikel i Sydsvenskan i dag, "Framsidor och baksidor på den heliga Bokmässan": uttrycket lyder det vete fan, inte *jag vete fan som du påstår att Bengt Ohlsson sagt (det betvivlar jag nämligen starkt att han gjort). Satsens subjekt och den som vet någonting är alltså Fan, det vill säga djävulen, och ingen annan. Alltså finns i satsen inget utrymme för ytterligare subjekt, som exempelvis ett "jag". "Vete" är som du säkert vet presens konjunktiv av "att veta" (jfr "bevare oss väl", "leve konungen!"). Så uttrycket det vete fan betyder ungefär "bara fan kan veta det", eller "ingen aning".

0 comments: